Bolaks vet å sette pris på ansatte
I familiebedriften Bolaks liker de å jubilere. – Vi prøver å vise at vi setter pris på våre ansatte som er vår viktigste ressurs, sier daglig leder Bjørg Mette Holmefjord Antonsen.
Da Bolaks feiret 20-årsjubileum i 1995, ble det laget en plakett i form av en tinnlaks som ble overrakt til ansatte som hadde vært i bedriften i 20 år. Denne tradisjonen har de fortsatt med, og i tillegg har det ballet på seg med gullklokke ved 25-årsjubileum, Medaljen for lang og tro tjeneste ved 30-årsjubileum, og hyggelig avskjedsmiddag for de som går av med pensjon.
– Vi liker å jubilere, og har sikret oss et lager av plaketten da det er ganske mange som får den, sier Bjørg Mette.
Bygde stein på stein
Det var faren til Bjørg Mette, Reidar Holmefjord, og hans to brødre, som tidlig på 1970-tallet viste interesse for oppdrett av laks.
– Brødrene tok med seg sin erfaring som brislingfiskere og begynte i det små. De bygde stein på stein, lagde alt nødvendig utstyr selv og fisket stamlaks som de avlet videre på. De måtte gjøre alt selv, fra oppdrett til slakt, forteller Bjørg Mette.
Navnet på bedriften knytter seg til at brødrene kom i kontakt med en som drev produksjon av ørret.
– Han var i oppstarten medeier i bedriften og het Bolstad, derav Bolaks, smiler Bjørg Mette, som forteller at navnet er beholdt fordi Bolstad var en viktig forutsetning for etablering av bedriften.
Eies og drives av familien
I dag har bedriften vokst seg stor og har snart 100 ansatte. Fortsatt er familien både eier og driver av det som nå er et konsern med rogn, smolt og matfisk som hovedprodukter. Bjørg Mette leder Bolaks sammen med datteren Karina Antonsen Hjelle som viseadministrerende og hennes sønn igjen, Viktor Antonsen Hjelle, som også jobber i bedriften.
– Gjennom naturlig vekst i flere generasjoner har vi sammen med våre medarbeidere bygget opp virksomheten til en solid oppdrettsbedrift i Norge, sier Karina.
Hun mener det er viktig for bedriften å ta vare på de ansatte, slik at erfaring og kompetanse kan bli ført videre.
– Det er nødvendig å involvere de ansatte og la de være med på å påvirke utviklingen i bedriften. Vi finner alltid utviklingsmuligheter for dem som viser interesse, sier hun.
Ble etterlyst
– Jeg kjente familien og oppdrettsbedriften godt, blant annet fra et oppdrag jeg hadde som bas for elektroinstallasjonene i administrasjonshuset de bygde i 1986. Da Bolaks søkte etter en teknisk ansvarlig, ringte daværende daglig leder til faren min og etterlyste en søknad fra meg, humrer Mons Gitle, som har vært ansatt i Bolaks i over 35 år.
Mons søkte og ble ansatt. Siden har han blitt værende i bedriften. I mange år hadde han ansvaret for alt av teknisk utstyr i oppdrettsbedriften både i stamfiskeanlegget, slakteriet og matfiskproduksjonen. Han bygde blant annet også opp delelageret som skulle sørge for at det ikke ble stopp i produksjonen, og han fikk personalansvar.
Som teknisk leder har han vært med på en enorm utvikling i bransjen siden han begynte i 1986.
– Bolaks har alltid vært tidlig ute med nyheter. De følger godt med på det som skjer på utstyrssida fra den gangen det meste foregikk manuelt, til dagens moderne, datastyrte bedrift, sier Mons.
En god arbeidsgiver
Bolaks sin ledelse ønsker å legge til rette for å beholde de ansatte. Da Mons nærmet seg 62 år, varslet han at han gjerne ville trappe litt ned. Fordi hans lederfunksjon ikke var forenelig med redusert stilling, fikk han tilbud om å bli rådgiver.
– Det er en god løsning for meg, og det skaper en god overgang for den nye lederen for teknisk avdeling. Han kan bruke meg som rådgiver, sier 65-åringen, som selvsagt har fått både plakett etter 20 år, gullklokke etter 25 år og Medaljen for lang og tro tjeneste etter 30 år.
– Bedriften er en god arbeidsgiver. Jeg mener absolutt at det er viktig at de hedrer sine ansatte med de ulike markeringene. Det bidrar til det gode arbeidsmiljøet. Det er god reklame for bedriften at folk står lenge i jobben. Det er også god reklame for mitt yrkesvalg, og det er god reklame for oppdrettsnæringa generelt, synes Mons.