40 år i jernbanens tjeneste
Da Per Sverre Nygaard startet som kontaktledningsmontør i NSB som 19-åring, fikk han beskjed om at han måtte regne med å falle ned ute på oppdrag i høyden. – Alt var ikke bedre før for i si det sånn, sier Nyggard, som i dag er opplærings-og avdelingsleder for elkraft ved Norsk jernbaneskole.
Fokus på sikkerhet og krav til dokumentasjon, har heldigvis kommet gradvis. Den gang da var det ingen som hadde hørt om sikker jobbanalyse. – At man skulle vurdere sikkerheten man før man dro ut og jobbet, eksisterte ikke. Det ble dokumentert den gangen også, men en PC var det knapt noen som hadde hørt om da jeg startet, sier Per Sverre.
Fint med erfaring
Å jobbe i jernbanen har gitt Per Sverre mange muligheter.
– Det er jo en veldig annerledes jobb jeg har nå kontra da jeg jobbet ute i turnus og måtte rykke ut når det var feil i anlegg og slike ting. Etter hvert ble nattjobbingen den største utfordringen for meg, så jeg savner ikke den epoken, sier han.
– Jeg fikk etter hvert en lederjobb på avdelingen, og så begynte jeg å undervise litt for Norsk jernbaneskole og siden har jeg blitt der. Jernbanen har gitt meg mulighet til å utvikle meg og det er artig å bruke erfaringen jeg har.
Liker seg på glattisen
Norsk jernbaneskole er jernbanesektorens ledende kompetansesenter og leverandør av jernbanefaglig opplæring og har vært organisatorisk underlagt Bane NOR siden januar 2019. Da Norge i år stanset opp på grunn av koronapandemien, måtte også Norsk jernbaneskole tenke ut nye måter å løse undervisningen på.
– Jeg er nok en litt sånn type som tørr å hive meg rundt på glattisen, selv om det til tider er utfordrende å henge med på alt som skjer innen digitalisering. Vi ble veldig brått digitale under nedstengingen. Vi så fort muligheter og noe av det kan vi også ta med oss fremover, sier Per Sverre.
Også leder ved Norsk jernbaneskole, Therese Victoria Sørensen, er godt fornøyd med hvordan de håndterte omstillingen.
– Vi hadde veldig lite stans, og begynte raskt å tenke nytt med digitale kurs og undervisning med færre deltakere. De ansatte viste en enorm vilje til å omstille seg, levere og utvikle digital læring der det er hensiktsmessig, skryter hun.
Godt arbeidsmiljø
Underveis i koronapandemien er det ikke bare jobbhverdagen med kursdeltakerne som har endret seg. De ansatte ved Norsk jernbaneskole har også funnet nye måter å ivareta det kollegiale seg imellom.
– Vi har et varmt og inkluderende arbeidsmiljø. Før pandemien hadde vi felles lunsj og kaffe med mange gode diskusjoner. Vi har noen kreative sjeler hos oss som finner på hyggelig ting som å steke vafler, eller en hjertedag med dikt til hverandre. Under pandemien har vi spilt inn bursdagsvideo til de som har hatt bursdag og hatt digital lunsj og kaffe sammen, forteller Sørensen.
Feiret 40-årsjubileum
I september ble Per Sverre hedret for sin innsats for jernbanen gjennom 40 år med Medaljen for lang og tro tjeneste. Leder ved skolen, Therese Victoria Sørensen, stod for overrekkelsen.
– Per Sverre er grundig, nyskapende, inkluderende og klok. Han har vært med i mange år og sett utviklingen av jernbanen, ikke bare modernisering, men sikkerhetsaspektet. Han er en bra lederkollega som etter 40 år i jernbanen fortsatt står opp for å gjøre en god jobb, sier Sørensen.
Vil fortsette å jobbe
– Det er artig å bli hedret. Jeg visste jo at det skulle bli en markering, men trodde ikke at jeg kom til å få Medaljen nå, men senere ved pensjonering, sier Per Sverre.
– Så lenge jeg synes det er allright å gå på jobben og helsa er god så vil jeg fortsette. Jeg trives med gode kolleger, jobbe med det jeg jobber med, underviser og har ansvar for avdelingen.
– Vi er en gjeng som har de samme interessene og det er klart at når man havner på skolen her må man kanskje være litt nerd for å være interessert i de tingene vi driver med, avslutter Per Sverre.