Her er seniorer en ressurs
Et av Norges største privateide bilkonsern, Sulland Gruppen, har som grunnholdning at seniorer er en ressurs. Medaljen for lang og tro tjeneste er et synlig tegn på at bedriften verdsetter lojale medarbeidere.
– Et godt arbeidsmiljø og fornøyde medarbeidere er viktig for oss i Sulland, sier HR-sjef Hans Sverre Bekk.
Selv har han vært i konsernet i godt over 30 år, noe som vitner om at bedriften lykkes med å holde godt på sine medarbeidere. Han har ennå ikke vært ansatt i 40 år, noe som er en forutsetning i Sulland Gruppen for å gjøre seg fortjent til Medaljen for lang og tro tjeneste.
– Det er jo en anselig ansiennitet, men vi har delt ut en god del medaljer, sier han.
Karrieremuligheter
Bransjen er i stadig utvikling, og det stilles hele tiden nye krav til medarbeiderne.
– Medarbeidere som har vært lenge hos oss tar jo med seg en tung erfaring opparbeidet gjennom et langt yrkesliv. Den erfaringen er verdifull for bedriften, sier Hans Sverre som peker på at Sulland har fokus på egenutvikling, kompetanseheving og interne karrieremuligheter for sine medarbeidere.
En av dem som har hatt stor glede av måten Sulland tar vare på sine medarbeidere på, er Inger Lise Monsbakken, daglig leder hos Toyota Sulland Hamar.
Toyota-familien
Hun beskriver tilværelsen som daglig leder for Toyota Sulland Hamar som å være et medlem i Toyota-familien, noe hun har vært i over 40 år.
– Jeg var bare 17 år da jeg begynte å jobbe hos Toyota-forhandleren på Hamar. Da var jeg litt på delelageret og litt på sentralbordet. Egentlig var jeg en slags potet, noe jeg på mange måter har vært hele tida, forteller hun.
Den formelle bakgrunnen for hennes Toyota-karriere er et års grunnkurs på handelsskolen. Men verkstedtilværelsen startet på mange måter mye tidligere.
– Faren min jobbet som mekaniker, og jeg tok gjerne bussen til verkstedet etter skoletid, forteller hun.
Liker folk
Fra å være en «alt-mulig-person» i selskapet, avanserte Inger Lise etter hvert til salgssekretær.
– Da skulle jeg holde orden på selgerne, ler hun.
Hun fikk stadig mer ansvar, og i 1997 fikk hun muligheten til å overta som salgssjef.
Da fikk hun en «pysjamasliste» som fortalte henne hva hun måtte lære seg.
– Det var til god hjelp, sier hun og legger til at hun fikk mer og mer ansvar også for personell.
– Jeg er glad i folk og liker å jobbe med dyktige medarbeidere. Det er hyggelig å møte trofaste kunder som jeg også blir godt kjent med. En Toyota-kunde blir gjerne værende i «familien», og flere generasjoner følger på.
God bedriftskultur
Inger Lise har alltid blitt godt mottatt i den mannsdominerte bilbransjen. Hun synes det er interessant, og hun lærer hele tiden noe nytt.
– Ingen dag er lik. Du vet aldri hvordan dagen blir. Vi som jobber i bilbransjen, må snu oss rundt og løse de utfordringene som dukker opp.
Hun setter pris på å være ansatt hos en god arbeidsgiver og på en trygg arbeidsplass. Da hun fikk Medaljen for lang og tro tjeneste, opplevde hun at det var godt å bli hedret i en høytidelig seremoni.
– Det er viktig å vise de ansatte at de blir satt pris på. Jeg er glad for å jobbe i en bedrift som har kultur for slikt, sier hun.
Settes pris på
Sulland består av 35 ulike selskap med 1050 medarbeidere. HR-sjefen Hans Sverre Bekk sier at de ønsker å lage litt høytid rundt seremonien. Det gjør de for å vise at de ansatte som mottar Medaljen for lang og tro tjeneste settes stor pris på av bedriften.
– Veldig hyggelig og se at jubilantene også verdsetter påskjønnelsen, sier han.