30 år som problemløser

«Ingenting er umulig» er blant Torkel Viks mest brukte uttrykk på jobb. Gjennom tre tiår har han gitt gode råd og vært med på å sikre flere tusen medieoppslag for Apelands kunder, alltid med et mål om å skape effekt for kundene.

MANNEN BAK MEDIA: Torkel Vik fikk nylig overrakt Medaljen for lang og tro tjeneste av Ole Christian Apeland, etter 30 år i Apeland. Foto: Katrine Lunke

Torkel ble nylig hedret med Medaljen for lang og tro tjeneste. Gjennom 30 år som rådgiver i Apeland har hans evne til å løse komplekse utfordringer og levere strategisk kommunikasjon har vært uvurderlig for både små og store virksomheter.

– Jeg har vært heldig som har fått jobbe med mange spennende selskaper, sier Torkel. Kundegruppen spenner fra internasjonale merkevarer til store norske bedrifter, små nisjeselskaper, organisasjoner og offentlige virksomheter.

– Jeg er veldig glad i den variasjonen som ligger i å jobbe med mange forskjellige kunder. Som rådgiver lærer du noe nytt hver dag. Du må kunne litt om veldig mye, og samtidig evne å fordype deg akkurat nok i de rareste ting, sier Torkel.

Personlig tilnærming

Apeland styrker virksomheters omdømme og merkevarer gjennom strategisk historiefortelling. Torkel jobber særlig med å sikre kundene medieomtale. Gjennom personlig kontakt, grundig research og tilpasning til kundens overordnede mål, er Torkel blant dem som evner å få de gode historiene publisert i praktisk talt alle landets medier.

– Hos Apeland har vi alltid vært opptatt av helheten. Medieomtale er viktig, men det må henge sammen med større strategiprosesser. Målrettet mediearbeid er kun én del av hva vi gjør, men det er en viktig del som har stor effekt, forklarer Torkel.


Fra brev til AI

Mye har endret seg siden Torkel startet hos Apeland i 1994. Den gangen foregikk kommunikasjon i brevs form, over fasttelefon og med telefaks. Etter hvert fikk fremoverlente kunder tilbud om ett internettsøk per måned i sine avtaler, og der imponerte mange. Nettaviser dukket opp, sosiale medier kom og måten rådgiverne jobbet på forandret seg.

– Vi har hele tiden måtte endre og tilpasse måten vi jobber på for å sikre synlighet for kundene. I dag har vi langt flere muligheter enn vi hadde for bare noen år tilbake, og med kunstig intelligens vil det bare fortsette. Samtidig er det fascinerende at vi faktisk klarte oss veldig bra uten alle disse verktøyene. Det er noe grunnleggende i kommunikasjon som ikke forandrer seg, sier Torkel.

Medaljen for tro tjeneste

For sin utrettelige innsats i Apeland fikk Torkel nylig Medaljen for lang og tro tjeneste fra Det Kongelige selskap for Norges Vel. Medaljen ble overrakt av Ole Christian Apeland, som fremhever Torkel som en hardtarbeidende og lojal kollega.

– Torkel har vært en uvurderlig ressurs for Apeland gjennom 30 år. Hans dedikasjon, kompetanse og positive innstilling har satt sitt preg på både våre prosjekter og arbeidsmiljøet. Vi er dypt takknemlige for hans bidrag og ser frem til å fortsette samarbeidet i årene som kommer, sier Apeland.

Selv understreker jubilanten at et godt arbeidsmiljø og gode kolleger er mye av grunnen til at han blir ved sin lest.

– Apeland er et godt sted å jobbe. Vi er en sammensveiset gjeng, omtrent like mange født på 60-, 70-, 80- og 90-tallet. Alle er svært kompetente, og stemningen er god. Nå er det vel ikke lenge til det komme noen fra 2000-tallet inn, spår jubilanten, som trives godt med å lære opp unge rådgivere.

Vida Emilie Werner